Väggmålningar

Under åren har jag gjort några väggmålningar. Det är spännande, fascinerande, men också lite skrämmande att ge sig på sådana stora, vita, orörda ytor. Och det är en enorm skillnad att göra en väggmålning på femton kvadratmeter mot en akvarell eller oljemålning på några kvadratdecimeter. På en vägg fanns det två dörrar som jag fick fundera lite på hur jag skulle göra med. Skulle jag försöka gömma dem i målningen  ”Björkhagen” genom att måla över dem eller skulle jag låta dem bli en del i målningen, lite surrealistiskt. När jag gjorde målningen ”Bryggan” lät jag den fortsätta upp i taket med moln och en flygande pilgrimsfalk, vilket fick en märklig effekt. När man betraktade falken från olika håll så flög den ibland som vanligt men från ett annat håll flög den upp och ner, eller dök. Det blev som en flyktlek. Väggmålningen ”Älgtjur på höstmyr” var mycket speciell att göra eftersom en uppstoppad älg skulle kliva ut ur väggen, en älg som bestod av huvud, hals, bringa och ett ben. Sedan skulle jag måla resten.

 

 

 

Bryggan

Publicerad av den mar 22, 2014 i Väggmålningar | 0 Kommentarer

Som alltid när jag gör en målning handlar det om att måla in ljuset för att skapa en stämning men också att skapa en tredimensionell känsla, en känsla att kunna gå in i bilden att gå ut på bryggan. När jag sedan målad falken i taket fick jag en effekt som jag inte hade räknat med.

Björkbacken

Publicerad av den mar 20, 2014 i Väggmålningar | 0 Kommentarer

Utmaningen med den här väggmålningen var de två dörrarna. Jag beslutade att inte försöka gömma dem genom att måla motivet över dem utan de fick ingå i målningen. Genom att måla i speglarna på dörrarna kunde jag skapa en bild där man såg landskapet bakom dörrarna och rödhaken sittande på grenen som kom genom dörren samt ekorren som tittar fram.

Väggmålning ”Älgtjur på höstmyr”

Publicerad av den mar 19, 2014 i Väggmålningar | 0 Kommentarer

Väggmålning på Kongsbacken i Tranås

Ett mycket spännande och roligt uppdrag som jag utfört är en väggmålning på sex gånger två och en halv meter. Att stå inför en helt vit duk är alltid inspirerande men också lite nervöst. Hur kommer resultatet att bli? Kommer handen att klara av det som hjärnan tänkt sig? Att här stå inför en hel vägg var förstås en ännu större utmaning, men jag gillar utmaningar. När det är en så stor oljemålning så kan jag inte arbeta på samma sätt som jag brukar. Då vill jag lägga färg på hela duken så fort som möjligt för att få en bild av kompositionen, färgerna och ljuset. Sedan fortsätter jag arbetet med mer och mer detaljerade former och låter motivet växa fram medan färgen fortfarande ännu inte hunnit torka helt. I det här fallet fick jag, efter att skissat in motivet ungefär som jag tänkt mig, dela in målningen i mindre dela och arbeta igenom dem så att de blev mer eller mindre färdiga. Här nedan kan du följa mitt arbete.